Konserter
2024 arrangerar vi konsert med John Lundvik med liveband som stöttar vår kamp om en poliofri värld 2026.
9 mars kl 17 på Växjö Konserthus.
Allt överskott går till End Polio Now!
Här kan du köpa biljetter:
Foto: Magnus Ragnvid
Rotarianer medverkar i yrkesmentorprojekt
Rotary är ett yrkesnätverk med humanitär inriktning. Just nu medverkar ett antal av våra klubbmedlemmar i ett yrkesmentorprojekt tillsammans med Växjö kommun, där vi delar våra erfarenheter och kunskaper med målet att hjälpa ukrainare snabbare in på arbetsmarknaden. Arbetet leds av vår TRF-kommitté, The Rotary Foundation.
Läs mer om projektet på Växjö kommuns hemsida. Extern länk
Projekt som gör gott
Redan 1917 lanserades en idé om att "göra gott i världen" genom en gåvofond. Det blev starten till Rotary Foundation. Här gör vi medlemmar tillsammans meningsfulla och hållbara och inte sällan livsavgörande hjälpinsatser i form av olika projekt. Vi har många som engagerar sig också utanför rotaryvärlden – just för att man vill bidra.

Sedan många år har klubbarna i Växjö genom Rotary Foundation arrangerat en årlig konsert till förmån för utrotning av polion i världen. End Polio Now är den globala kampanjen som Rotary aktivt engagerat sig i, tillsammans med bland annat Bill och Melinda Gates Foundation, WHO med flera. Nu är målet vi ska nå att världen är poliofri 2026!

Vi är ytterst nära att kunna säga adjö till denna dödliga barnsjukdom. Endast ett fåtal fall finns kvar i världen. Men för att den ska utrotas helt från jordens yta behöver vi fortsätta att vaccinera under flera år.
Våra konserter är ett bidrag till detta livsviktiga arbete som vi lovat världens barn.

Konserterna genomförs i samarbete med Musik i Syd. Tidigare artister har bland annat varit Janne SchafferNiklas Strömstedt och Ola Salo med Musica Vitae.

9 mars kl 17 står John Lundvik med liveband på konserthusets scen. En perfekt uppladdning inför mello-finalen senare på kvällen.