Vecka 41

Välkommen till veckomötet på fredag och ta del av Agnetas upplevelser som Distriktsguvernör!

Här kommer ett nytt veckobrev till dig medlem, mitt tionde veckobrev!

Vill du läsa mer om veckomötet och vårt klubbsamråd den 8 oktober, så finns en sammanställning längre ned!
Ett särskilt TACK till alla er som deltog vid klubbsamrådet för ett intensivt funderande och skrivande! Nu tar vi i styrelsen era tankar vidare, till klubbens utveckling och för framtiden!

Agneta berättar om Distriktsguvernörsåret 2020–2021
Vid vårt veckomöte nu på fredag, den 15 oktober, kommer vår egen Agneta Råberg berätta om sitt arbete som distriktsguvernör under verksamhetsåret 2020–2021.

Agneta Råberg

Varmt välkommen att lyssna och ta del av Agnetas spännande berättelse och upplevelser!

Internationell utblick
På veckomötet får vi även en kort internationell utblick på engelska om Rotary i Kosovo genom en Erasmusstudent vid Linnéuniversitetet, Genc Abazi.
Genc är uppvuxen med Rotary, och med i en Interact-klubb i Pristina. Genc besökte oss senast den 23 september, och kommer nu alltså på återbesök!

Välkommen till 4 Krogar!
Även denna fredag har vi lunch samt veckomöte i restaurangen på entréplan4 Krogar, till höger vid entrén.

Varmt, varmt välkommen!

Med vänliga hälsningar från

Veckomötet den 8 oktober 2021

Även denna soliga fredag i oktober samlades flera medlemmar och vår gäst Lena till veckomöte. Så kul att träffas igen, eller hur!

Glädjande nyheter inledde veckomötet, nämligen att medlemskommitténs Agneta Råberg haft en träff med en person som är intresserad av att gå med i vår klubb. Och personen fanns även på plats på veckomötet, nämligen Lena Carlborg. Lena presenterade sig kort för oss alla, den andra presentationen eftersom hon även deltog vid veckomötet den 23 september! Lena arbetar idag som Release Manager på Play´ngo AB. Lena fick en varm applåd efter sin presentation!
Du medlem som har invändningar mot att Lena ska bli ny medlem i vår klubb ska skriftligen inom 14 dagar höra av dig till styrelsen, där ditt skäl till ställningstagande anges.

Magnus Jönsson, vår IT-samordnare i distriktet, genomför flera olika interna utbildningar på nätet för medlemmar och styrelseledamöter, från att skriva veckobrev, uppdatera hemsidan, närvarorapportering med mera. Är du intresserad av dessa utbildningar, så finns de på Youtube. Jag, Johan Milton och Sara Norrby Wallin har tillgång till länkarna. Hör i så fall av dig!

En påminnelse om möjligheten att stötta U-fonden, svenska rotarianers fond för internationellt utvecklingsarbete. Köp gärna 2021 års julkort, juladresser, den nya kalendern, block, korrespondenskort eller ge en frivillig gåva! En lista skickades även vid detta veckomöte runt, och kommer fortsätta skickas runt vid våra möten i oktober!
Du som inte är på plats på 4 Krogar för att fylla i din beställning, kan mejla Inge Persson, e-post ingepersson@bredband.net

På onsdag 13 oktober är det presidentsamråd. Nästa vecka återkommer jag med rapport från detta samråd!

Agneta Råberg lyfte Vårkonserten med Ola Salo och Musica Vitae, som kommer äga rum måndagen den 28 mars 2022. Boka in detta datum! Information om biljettförsäljningen återkommer Agneta om i närtid.

Ingvar Gustavsson berättade att TRF-kommittén har haft möte. Det finns oklarheter i hur ett Rotarystipendium inom hållbarhet/miljö för grundskolan praktiskt kan hanteras. Därför kommer S:t Sigfrids president Karin Darlington att delta vid kommitténs nästa möte.
Ola Larsson har utsetts till TRF-kommitténs ordförande och Ingvar dess vice dito.

Lars Hornborg läste dagens dikt med titeln Respekt för ordet, av okänd författare men med kopplingar till Rotary, och till tankar om samråd! Lasse belönades givetvis med en varm applåd för den passade dikten och fina uppläsningen!

Lotteriet genomfördes under ledning av Ingvar Gustavsson. Vann denna gång gjorde Agneta Råberg, som nu kan njuta av en fin flaska årgångsvin! Och lotteriet var inte slut i och med detta! Fler lotter drogs, och nu var det set med vinöppnare och droppkork, i ett passande format av en vinflaska med rubriken ”It´s You time to Wine” som vår gäst Lena respektive undertecknad vann!

Vi inledde klubbsamrådet med att två från styrelsen presenterade sig lite extra, nämligen Peder Möllerstedt och Christina Hamilton som fick någon minut för mini-mini-mini-ego!
Övriga i styrelsen som ännu inte haft möjlighet att presentera sig kommer göra detta vid ett kommande möte!

Klubbsamråd – där alla kom till tals!
Vid detta veckomöte var det dags för klubbsamråd, som förberetts av mig och Johan Milton. Varje deltagare – medlemmar och vår gäst – fick tänka till och skriva ned sina tankar på post-it-lappar utifrån följande frågor:
- VAD var viktigast för dig när du blev medlem i Rotary?
- VAD är bäst idag med Rotary / med vår klubb?
- VAD uppskattar du mest med Rotary / med vår klubb?
- HUR kan vi som klubb göra en nystart efter pandemin? VAD är viktigast?

Efter varje fråga delgav några medlemmar oss andra vad hen lyft, Alla kom till tals! Post-it-lapparna samlades på större ark, som styrelsen går vidare med!
Tack alla för ett intensivt funderande och skrivande! Nu tar vi era tankar och reflektioner vidare, till klubbens utveckling och för framtiden!
För er som missade detta spännande klubbsamråd – ni missade även (godis)klubbor!

Vid detta möte var vi både medlemmar och en gäst. Vi tackade särskilt vår gäst Lena för att hon deltagit!
Efter att ha önskat varandra en skön helg avslutades veckomötet.