Veckobrev 25 september | 2020

Hej, här kommer veckobrevet från klubbmötet den 25 september.

Trevlig läsning!

Veckobrev V39

Klubbmöte i Växjö Rotaryklubb    Datum: 2020-09-25

Närvarande

Totalt antal närvarande: 21 varav 8 via Gotomeeting
Antal egna medlemmar:  20
Antal från andra Rotaryklubbar: -
Övriga gäster:1

Rotaryärenden:

• Dagens President, Ingvar Gustavsson hälsade välkommen till vår klubbs sjätte lunchmöte rotaryåret 2020/21. Mötet genomfördes som fysiskt möte och webbmöte.
  • Presidenten påminde om styrelsemötet den 16 oktober direkt efter lunchmötet samma dag.'
  • Presidenten påminde om distriktssamrådet den 23 - 25 oktober.Det är fortfarande möjligt att anmäla sig. Man behöver givetvis inte delta hela programmet utan det går bra att välja delar.Mer information finns på distriktets hemsida och i clubrunner.
  • Presidenten meddelade att minnesstunden för vår förre president, Rolf Wenander, som var planerad till den 3 oktober inte kan genomföras pga gällande coronarestriktioner. Familjens förhoppning är att den ska kunna hållas i mars månad nästa år. Annons kommer i Smålandsposten.
  • Jarl Petersson framförde klubbens gratulationer, något försenat pga pandemin, till Remus Wilson, som fyllt 80 år i maj.
I övrigt fanns inga Rotaryärenden att rapportera.

Dagens dikt: Gisela Andersson framförde veckans dikt av Harry Martinsson på ett, som vanligt, proffsigt sätt och erhöll en välförtjänt applåd som tack.

Vinlotteriet: På grund av coronarestriktionerna har vi t.v. ställt in vinlotteriet.

Föredrag: Fil.dr. Lena Liepe, professor i konst- och bildvetenskap vid LU höll ett mycket inspirerat föredrag under rubriken "När riksantikvarien for till Amerika. förspelet till "Tiotusen år i Sverige" Historiska Museet".
Lena berättade på ett mycket proffsigt och fängslande sätt om Stockholms Historiska Museum från flytten från Nationalmuseum till idag. Planeringen av flytten påbörjades redan på 20-talet, men kom inte till stånd förrän 1943. Sigurd Curman, dåvarande riksantikvarie, fick stor påverkan på utformningen av såväl lokaler som presentation av samlingarna. Han inhämtade mycken inspiration från USA vid en flera månader lång vistelse där ett stort antal museer besöktes. Curman besökte även amerikanska varuhus för att studera hur man presenterade sin produkter för kunderna. Detta utmynnade i att det nya museet blev mycket modernt för sin tid där de historiska föremålen visades upp i rum med vita/ljusa väggar och med pedagogiska informationsskyltar.
Lena avtackades med en varm applåd och den obligatoriska soppkokboken, som hon försäkrade skulle komma till användning.

Nästa möte: Den 2 oktober kl 12.00 på 4Krogar då vi besöks av vår distriktsguvernör, tillika klubbmedlem, Agneta Råberg.
Föranmälan genom sms till klubbmästaren, Berit Haggren  073-046 97 99.
Mötet kommer också att sändas via Gotomeeting. Inloggningskod kommer i inbjudan nästa vecka..

Ingvar
Tel 070-628 40 65 mail boinguem@yahoo.se