VECKA 39

Välkommen till veckomötet nu på fredag, den 1 oktober!

Här kommer ännu ett veckobrev till dig medlem! Vill du läsa mer om veckomötet den 24 september, så finns en sammanställning längre ned i detta veckobrev!

Invigningen är genomförd – fyll på vatten i Rotarys dricksvattenfontän!
När detta veckobrev skrivs har jag tillsammans med Anders Ekberg, Ingvar Gustavsson och Birgitta Rydztröm deltagit vid invigningen av kommunhuset och det nya resecentrum med den dricksvattenfontän de fyra Växjöklubbarna finansierat.
Vi var ett 20-tal rotarianer på plats, och tal för alla fyra klubbar hölls av Karin Darlington, president i S:t Sigfrid. Du kan ta del av invigningen i efterhand via vår Facebook-sida! Och vill du fylla på dricksvatten när du är i närheten av kommunhuset, så testa Rotarys dricksvattenfontän!
Missa inte ”vår” Anders med veckans programpunkt!
Vid vårt veckomöte nu på fredag, den 1 oktober, intar ”vår” Anders Ekberg scenen!
Anders har skrivit ett tjugotal skönlitterära böcker. En av dessa bygger delvis på händelser som utspelade sig på den vackra herrgården Asa under ett antal årtionden på 1900-talet!
Anders berättar mer för oss på rubriken Asa Herrgård som bas!

Anders Ekberg

Du kan som vanligt delta på 4 Krogar (ingen föranmälan), eller digitalt via GTM!

Delta på 4 Krogar
Även denna fredag har vi både lunchen och veckomötet i restaurangen på entréplan på 4 Krogar, till höger vid entrén. Detta på grund av att restaurangen på plan 2 ännu inte öppnat upp sedan stängningen på grund av pandemin våren 2020.

Delta via GTM
Vill du delta via GTM på veckomötet, så är du välkommen strax före kl. 12.30!
Använd samma inloggning som vid tidigare veckomöten.

Varma hösthälsningar från

Veckomötet den 24 september 2021

Vid veckomötet var det nästan fullt i restaurangen på 4 Krogar! Så roligt att träffas igen!
Vi hälsade vår medlem Anders Wicén särskilt välkommen tillbaka, och givetvis dottern Ingrid! Dessutom hade vi besök av en möjlig kommande medlem, Lena, som i närtid kommer ha en gofika med Agneta Råberg från vår medlemskommitté!
Två utbytesstudenter från Linnéuniversitetet, Genc och Nina, från Pristina/Kosovo studerar här fram till januari 2022, och deltog vid veckomötet, som denna gång i vissa delar därför hade innehöll viss information på engelska! Genc är uppvuxen med Rotary, och är med i en Interact-klubb i Kosovo. De vill båda gärna bistå oss i Rotary under sin termin. Jag kommer förmedla deras intresse till övriga Växjö-klubbar, och till TRF!

Antal närvarande: 22, varav 2 via GTM

Att invigningen av dricksvattenfontänen i Växjö kommunhus sker nu på måndag, den 27 september kl. 11, inledde informationen. Rotarys invigningstal hålls av Karin Darlington, president S:t Sigfrid.

Passa gärna på att vidareutbilda dig i Rotarykunskap! En ny utbildningsomgång för RLI – The Rotary Leadership Institute – är på gång! Har du inte anmält dig än, och vill delta, mejla mig snarast (senast den 24 september)!

Distriktskonferensen och årsmötet i distriktet sker denna gång i Ängelholm den 22–24 oktober. Läs mer i din e-post eller på distriktets hemsida! Vi som deltar från Växjö kan gärna samåka, så har du ledig plats i bilen eller vill åka med som passagerare – hör av dig till mig!

Den 8 oktober har vi klubbsamråd, i samband med vårt veckomöte!
Vilken är utvecklingen för klubben idag och i framtiden? Vad vill du? Detta är fokus för vårt klubbsamråd när vi tillsammans i klubben tar stegen mot framtiden!

Inge Persson berättade att brev till presidenterna i alla klubbar i distriktet är på gång, med information om årets försäljning av julkort och kalendrar.

Christina Hamilton läste därefter dagens dikt, som följde temat för dagen om bistånd och om att hjälpa andra. Dikten Biet och duvan är skriven av poeten Anna Maria Lenngren (1754–1817), och börjar med raden Ett bi föll plötsligt i en å! Kicki belönades med en varm applåd för den inlevelsefulla läsningen!

Lotteriet genomfördes under ledning av Ingvar Gustavsson. Vann denna gång gjorde Magnus Mörstam, som hoppas på tur med de kommande trisslotterna, som Ingvar överlämnar vid nästa veckomöte!

Vid vårt veckomöte medverkade Elin Cederbrant via GTM.

Elin Cederbrant (Foto: Vxonews)

Det har nu gått fyra år sedan Elin samlade in 3 miljoner kronor och startade informationskampanjen Together against diabetes. Elin har prisats för sitt arbete med att sprida information om barndiabetes.
Elin tog för något år sedan fram en ryggsäck med fack anpassade för person med diabetes, som har delats ut till alla barn som insjuknar. Elin har nyligen tagit steget till att alla som får diabetes ska få denna ryggsäck, oavsett ålder!
Elin har även utvecklat en app om diabetes, som är gratis att ladda ned och att använda, vilket behövs i Sverige som toppar länderna i världen med flest antal diabetiker per capita.
Elin tackades med en uppskattande och varm applåd! Den kokbok hon fick för fyra år sedan är flitigt använd. Som tack får Elin därför komma på återbesök vid ett kommande fredagsmöte, men som en gäst, närhelst det passar henne – och ta del av ett spännande programinslag!

Vid detta möte var vi många medlemmar och flera gäster!
Vi tackade särskilt våra gäster för att de deltagit, med tack på både svenska och på engelska – och ett särskilt varmt tack till vår egen medlem Anders med dotter Ingrid för en mycket uppskattad återkomst till klubben! Välkommen tillbaka allesammans!
Efter att ha önskat varandra en fin avslutande septemberhelg, avslutades veckomötet.