Vecka 43

Välkommen att lyssna på Marias egoföredrag den 29 oktober!

Nu på fredag den 29 oktober är det dags för Maria Arnholm att hålla sitt ego-föredrag! Maria är vår i skrivande stund färskaste medlem! Och detta ego-föredrag av vår medlem, tillika länets landshövding, vill du givetvis komma och lyssna på!

Maria Arnholm (Foto: Länsstyrelsen)

När vi ses på fredag kommer du även få del av nyheter från årets Distriktskonferens, parentation samt årsmöte, som genomfördes i Ängelholm i helgen. Från klubben deltog jag tillsammans med Agneta Råberg och Birgitta Rydztröm.

Även denna fredag har vi lunch samt veckomöte i restaurangen på entréplan4 Krogar, till höger vid entrén.

Varmt, varmt välkommen!

Jag vill passa på att lyfta information från vår valberedning, om att just DU har möjlighet att ingå i den kommande klubbstyrelsen, för nästa verksamhetsår! Är du intresserad av att bli inkommande president? Eller kan du bidra i vårt klubbmästeri? Hör i så fall av dig till Ingvar Gustavsson, på e-post boinguem@yahoo.se! Alla uppdragen innebär spännande utmaningar, som du inte vill gå miste om – eller hur!

Mer om vårt förra veckomöte, den 22 oktober, återfinner du längre ned i detta veckobrev!

Med varma hälsningar från

----------------------------------------------

Veckomötet den 22 oktober 2021

Denna fredag samlades både medlemmar och tre gäster till veckomötet på 4 Krogar! Riktigt roligt att träffa er allesammans! Gästerna vid detta veckomöte var Sara, dagens föreläsare, Mats Ekenstam från Boards on Fire, en av våra digitala föreläsare under pandemin (som även fick vår fina soppkokbok som tack), samt Yaman Masri, socionomstudent från Linnéuniversitet. Yaman höll en kort presentation om sig själv, sin bakgrund i Syrien och de första åren i Sverige, där rotarianer i Karlskrona hela tiden har funnits vid hans sida – och därför vill han nu bli medlem i vår klubb här i Växjö!

Dagens information från mig hölls kort, med en påminnelse om världspoliodagen på söndag, den 24 oktober, som du kan ta del av via ett eget Rotaryevent på Zoom för underhållning, information om arbetet mot polio i Sverige och globalt, och mycket mer!

I helgen är det även distriktskonferens i Ängelholm, med start redan ikväll den 22 oktober, och avslutning på söndag med parentation och årsmöte.

Inge Persson var på plats på 4 Krogar, och vädjade om att vi beställer U-fondens julkort, juladresser, den nya kalendern, block och korrespondenskort eller möjligheten att ge en frivillig gåva. En lista skickades runt, och många medlemmar bidrog! Du som inte har haft möjlighet att delta vid våra veckomöten på 4 Krogar kan mejla din beställning direkt till Inge på e-post ingepersson@bredband.net.

Ingvar Gustavsson lyfte Vårkonserten med Ola Salo och Musica Vitae som genomförs måndagen den 28 mars 2022 kl. 19-21. Biljetterna kostar 510 kronor stycket, och du kan redan nu boka dina biljetter, med bindande anmälan! Allt överskott går till End Polio Now. En lista skickades runt och många biljetter bokades! Du som inte redan har bokat dina biljetter kan mejla Ingvar direkt på e-post boinguem@yahoo.se.

Ingvar lyfte även önskemål från valberedningen – att du som är intresserad av ett uppdrag i styrelsen, hör av dig! Det finns vakanser, vilket innebär att det också finns möjlighet för dig att bidra i styrelsearbetet!

Vid förra veckomötet lyftes önskemål om att återuppta webbsändningar av våra veckomöten, sändningar som just nu är pausade. Peder Möllerstedt berättade att en översyn sker om det går att dra igång webbsändningarna igen, eftersom fler händer behövs kring tekniken. Peder återkommer inom kort med mer information!

Vid dagens möte saknas ordinarie diktläsare, men det ordnade Anders Ekberg galant, genom att för oss alla, och särskilt riktat till Christina Hamilton, läsa en vacker och tänkvärd dikt av Heinrich Heine. Anders belönades med en rejäl applåd för den fyndiga dikten och den fina uppläsningen!

Lotteriet genomfördes under ledning av Ingvar Gustavsson. Den som denna vecka vann ett fint, vitt årsgångsvin var Inge Persson! Extra kul att Inge vann tyckte vi alla, vinst vid sitt första möjliga fysiska möte på ett tag på 4 Krogar, och en flitig deltagare när vi har våra möten via GTM! Grattis Inge!

Sara Almkvist, ny VD för Växjö & Co berättade om planerna för att föra in Växjö som den mest attraktiva destinationen i landet, för möten och evenemang.

Sara Almkvist (Foto: Växjö & Co)

Vi fick ta del av dessa spännande planer, under den utmanande rubriken Växjö – den lilla världsstaden! Sara lyfte att fokus är framåt, efter permitteringar och pandemin!
Sara är ny på posten som VD sedan augusti, med målet att göra Växjö till en ännu större evenemangsstad än den är idag, där besöksnäring, evenemang och möten sammanförs! Just nu är det många spännande evenemang på gång, från SM i badminton till MAT 2022.
Saras föredrag avslutades med att vi alla digitalt fick avnjuta John Lundviks nytolkning av Smålandssången!
Vilket härligt föredrag, och vi gav Sara en värmande applåd! När Växjö tar platsen som Sveriges matstad igen, kommer Sara ha god nytta av den soppkokbok hon fick som klubbens tack!

Vid detta möte samlades både medlemmar och tre gäster till en härlig lunch och ett intressant veckomöte! Och nästa veckomöte vill ingen av oss missa, med Marias ego-föredrag!
Efter att ha önskat varandra en skön helg avslutades detta veckomöte.