VECKA 38

Välkommen till vårt veckomöte på fredag!

Här kommer ännu ett veckobrev till dig medlem! Vill du läsa mer om veckomötet den 17 september, så finns en sammanställning längre ned!

Vid vårt veckomöte nu på fredag, den 24 september, medverkar Elin Cederbrant. Det har nu gått fyra år sedan Elin samlade in 3 miljoner kronor och startade informationskampanjen Together against diabetes.

Elin Cederbrant (foto; Vxonews)

Elin har prisats för sitt arbete med att sprida information om diabetes och speciellt om barndiabetes. Hon besökte oss då – men vad har hänt sedan dess? Varmt välkomna att lyssna PÅ och ta del av Elins berättelse!
Du kan som vanligt delta på 4 Krogar (ingen föranmälan), eller digitalt via GTM!

Delta på 4 Krogar
Tillsvidare har vi både lunchen och veckomötet i restaurangen på entréplan på 4 Krogar, till höger vid entrén. Detta på grund av att restaurangen på plan 2 ännu inte öppnat upp sedan stängningen på grund av pandemin våren 2020.

Delta via GTM
Vill du delta via GTM på veckomötet, så är du välkommen att logga in från kl. 12.00. Kanske ett samtal med övriga inloggade innan klubbmötet startar kl. 12.30!
Använd samma inloggning som vid tidigare veckomöten.

Veckomötet den 17 september 2021

Så roligt att träffa flera av er medlemmar vid denna veckoträff!
Antal närvarande: 17, varav 4 via GTM

Lägesrapport om Vattenprojektet i Kenya inledde informationen. Vi har fått mejl från Alvesta Rotaryklubb som berättar att vårt bidrag har gjort skillnad för 400 personer! En applåd till oss alla för denna insats! Byn Muumandu, 15 mil från Nairobi, har nu två vattentankar, vardera på tre kubikmeter, för uppsamling av regnvatten till hushållen. I november får vi veta mer om denna insats, när Roland Axelzon kommer till ett veckomöte!

Vår hemsida är uppdaterad med en flik om Gåva mot polio – där vi och andra engagerade lätt kan skänka medel till End Polio Now, via Swish och vårt bankgiro. Har du ännu inte haft möjlighet att stötta klubbens mål om månadssparande, med en krona/dag – som ett engångsbelopp med 365 kronor för att utrota polio – finns nu en enklare möjlighet!

Vid gårdagens frukostmöte tillsammans med övriga Växjöklubbar lyfte distriktsguvernör Bengt Jansson vikten av att göra mer tillsammans, gärna mellan olika klubbar och med kompletterande mötestider, än Växjöklubbarnas frukost eller lunch.
Bengt lyfte att fokus för varje klubb är medlemsvård, att behålla våra medlemmar och att samtidigt attrahera nya. Att marknadsföra Rotary och våra klubbar är angeläget, vilket ju passar bra när vår gemensamma PR-kommitté håller på att utveckla en klubbgemensam folder! Bengt betonade även möjligheten att vi utbildar oss i Rotarykunskap, där lägligt en ny utbildningsomgång för RLI – The Rotary Leadership Institute – är på gång! Har du inte anmält dig än, och vill delta, mejla mig senast den 24 september!
Slutligen en påminnelse från Bengt Jansson att vi alla är välkomna till årets distriktskonferens den 22–24 oktober i Ängelholm. Läs mer i din e-post eller på distriktets hemsida! Vi som deltar från Växjö kan gärna samåka, så har du ledig plats i bilen eller vill åka med som passagerare – hör av dig till mig!

Vilken är utvecklingen för klubben idag och i framtiden? Vad vill du? Detta är fokus för vårt klubbsamråd som vi har vid veckomötet den 8 oktober! Missa inte detta tillfälle, när vi tillsammans i klubben tar stegen mot framtiden!

Denna fredag läste Lars Hornborg dagens  dikt September, som skrevs redan år 1886 av Erik Axel Karlfeldt. Lasse belönades med en stor applåd för denna passande dikt, mitt i september månad!

Lotteriet genomfördes under ledning av Ingvar Gustavsson. Vann denna gång gjorde jag…! Som nu hoppas på tur med de kommande trisslotterna!

Karin Sjöblom höll i en presentation om att Spara med glädje.

Karin Sjöblom (foto: Vxonews)

Karin, nyss fyllda 87 år, är något av nestorn i Växjö när det gäller aktiesparande. Nu har hon dessutom skrivit boken Spara med glädje – Ett framgångsrecept som vänder sig både till dem som inte kan något om aktier och de som tror att de kan. Syftet är att inspirera och få fler att börja spara i aktier, och det var precis vad Karin gjorde under sitt besök hos oss!
Karin betonade att du alltid ska sätta mål för sparandet, spara långsiktigt, regelbundet och sprida riskerna till olika branscher!
Karin fick efter sin presentation glädjas åt en uppskattande applåd samt Rotarys soppkokbok! Många medlemmar köpte även hennes bok, som Karin signerade efter veckomötet!

Vi medlemmar som deltog vid veckomötet lovade varandra att försöka ses igen nästa vecka, när Elin Cederbrant medverkar om barndiabetes!
Efter att ha önskat varandra en skön helg, avslutades veckomötet.