Välkommen till klubbmötet på fredag, den 19 november!

Här kommer ännu ett veckobrev till dig, medlem! Hoppas allt är väl!

Längre ned i detta veckobrev kan du ta del av aktuellt som lyftes vid klubbens veckomöte den 12 november. Här vill jag särskilt lyfta fram det glädjande beslut vi i styrelsen tagit, nämligen att utse vår mångårige medlem Anders Wicén till hedersmedlem i klubben!

Vid vårt möte nu på fredag, den 19 november, får vi del av ännu en angelägen föreläsning. Denna gång med Roland Axelzon och Peter Wickström från Alvesta Rotaryklubb. Roland och Peter kommer berätta om och visa bilder från det nya regnvattenprojektet med vattentankar i byn Muumandu i Kenya.

Roland Axelzon och Peter Wickström

Karta över Kenya, men byn Muumandu markerad

Vår klubb är med och finansierar regnvattenprojektet, och jag hoppas du tar tillfället i akt att både se och höra om projektets framgångar!

I mitt förra veckobrev berättade jag att klubbens medlemskommitté med Agneta Råberg och Christina Hamilton har lämnat förslag till en ny medlem, nämligen Yaman Masri, 30 år. Yaman har deltagit vid våra tre senaste veckomöten, och då även berättat om sig själv. Under och efter veckomötet i fredags passade flera av oss i klubben på att samtala med Yaman. Finns invändning från dig klubbmedlem mot inval av Yaman, ska denna inkomma skriftligen senast nästa måndag, den 22 november, till styrelsen, där skäl till ställningstagandet anges.

På gång i klubben är också vårt årsmöte den 3 december. I fredags fick du via mejl kallelse och dagordning till årsmötet och inom kort får du del av olika handlingar inför årsmötet!

Vi har även denna fredag lunch samt veckomöte och föreläsning i restaurangen på entréplan4 Krogar, till höger vid entrén.

Varmt, varmt välkommen!

Med vänliga hälsningar från

----------------------------------------------------

Veckomötet den 12 november 2021

Denna fredag samlades både medlemmar och fyra gäster till vårt veckomöte. Riktigt roligt att träffas, eller hur!
Gästerna vid veckomötet var Gunnar, dagens föreläsare, Yaman, föreslagen ny medlem, Cordelia, Suzanne Franks gäst samt Ingrid, Anders Wicéns gäst, och tillika dotter!

Dagens information inleddes med en höjdpunkt från veckans styrelsemöte, nämligen beslut att Anders Wicén utses till hedersmedlem i klubben! Detta efter mångårigt och aktivt medlemskap, med Rotary och Rotarys gärningar i fokus! Och så glädjande att Anders, helt ovetandes om detta hedersmedlemskap, var närvarande vid veckomötet och kunde hedras av alla vänner i klubben!
Anders fick ett diplom för hedersmedlemskapet samt en vacker blombukett från klubben!

Vid styrelsemötet togs även beslut om vilka personer som klubben bjuder på lunchen för.
För att fira nyinval av medlem bjuds hen på klubblunchen vid invalstillfället, innan 4-frågeprovet!
I övrigt är det endast föreläsare som bjuds på lunchen, inga övriga gäster/besökare.

Styrelsen planerar även för årsmötet. Årsmötet genomförs den 3 december på 4 Krogar, och kommer även sändas via GTM.

Ingvar Gustavsson håller i klubbens försäljning av biljetter till Vårkonserten med Ola Salo och Musica Vitae den 28 mars 2022 kl. 19-21.

Ola Salo

Hittills har vi i klubben tecknat oss för 44 biljetter.
Du som ännu inte har tecknat dig för biljetter till konserten kan mejla Ingvar direkt på e-post boinguem@yahoo.se.

Ingvar lyfte även information från valberedningen. Någon post är fortfarande vakant, men så snart det går kommer valberedningen att presentera sina förslag.

Sara Norrby Wallin inledde med att lyfta att hon även denna gång följde sin devis, där allt hon behöver för diktläsningen kommer till henne! Denna gång via Facebook om Novemberdikter.
Vi fick därefter höra Sara läsa en kort och kärnfull dikt av Stig Johansson, med titeln Försiktighetsåtgärd. Sara fick givetvis en rejäl applåd för både dikten och uppläsningen!

Lotteriet genomfördes under ledning av Ingvar Gustavsson. Vann denna gång gjorde Birgitta Rydztröm, nyss hemkommen från en semesterresa till Rwanda!
I slutet av veckomötet fick Birgitta sin vinst, en flaska med rött vin! Grattis Birgitta!

Gunnar Hagberg från S:t Sigfrids Rotaryklubb höll en intressant föreläsning om Läkarbanken. Gunnar berättade hur det är att arbeta för Rotarys Läkarbank, Rotary Doctors respektive göra läkarinsatser för Röda Korset.

Läkarbanken startade år 1988 av Lars Braw, och utgörs av ideellt arbetande läkare. Som läkare på uppdrag inom Rotary får du fri resa, bostad och visst dagtraktamente. Du är ute i 6-veckorspass. Har du medföljande partner bekostar du hens resa och uppehälle själv.

Gunnar har varit ute i tjänst som läkare under många år, och i många olika uppdrag. Han tog oss med på upplevelser från några av hans resor i Pakistan, Nepal, Kambodja, Kenya, Rwanda, Kongo, Sudan och Zambia. Sista uppdraget för Rotary genomförde Gunnar år 2015, och då fick han göra det roligaste han som kirurg kan göra, nämligen ett kejsarsnitt där en ny zambisk medborgare välkomnades till världen! En stark kontrast till Gunnars övriga fokus som kirurg, att hjälpa till med skador, amputationer med mera till följd av alla minor.

Gunnar Hagberg (Foto: Smålandsposten)

Ett både angeläget och mycket intressant föredrag, och Gunnar fick värmande applåder som tack, samt en bok skriven av nyanlända kronobergare. Gunnar ville gärna även ha Rotarys soppkokbok, vilket han givetvis också fick! Tack Gunnar!

Vid detta möte samlades både medlemmar och fyra gäster till en smakfull lunch, ett hedersutnämnande med Anders som hedersmedlem i klubben och ett mycket angeläget föredrag av Gunnar! Och nästa veckomöte vill ingen av oss missa, när vi får besök av Alvesta Rotaryklubb, om vårt regnvattenprojekt i Kenya!

Efter att ha önskat varandra en skön novemberhelg avslutades veckomötet!