Vecka 5 2022

Välkommen till klubbmöte med klubbsamråd nu på fredag, den 4 februari!

Nu på fredag hoppas jag att vi ses, för det är nämligen dags för klubbmöte med klubbsamråd! Hur utvecklar vi en bra klubb till att bli än bättre? Vad kan du bidra med i utvecklingen, och vilka eventuella utmaningar finns? Tillsammans siktar vi mot nya mål!

Inför klubbsamrådet är du välkommen att ta del av resultaten från förra samrådet, den 8 oktober 2021. Du kommer direkt till en sammanställning om du är inloggad på vår webbplats!

Delta på 4 Krogar eller via GTM

På grund av de skärpta restriktionerna under covid-19 genomför vi tillsvidare hybridmöten i klubben. Du kan därför välja mellan att komma till 4 Krogar eller delta digitalt, via GTM, för klubbmötet och klubbsamrådet!

Deltar du på 4 Krogar inleds mötet kl. 12.00 med lunch och samspråk.

Deltar du via GTM så börjar klubbmötet kl. 12.30. Du kan gärna logga in tidigare, från kl. 12.00, för ett digitalt samtal med övriga inloggade innan klubbmötet! Deltar du via GTM använder du samma inloggning som vid tidigare klubbmöten, nämligen följande:

Mer om klubbmötet den 28 januari!

Vill du läsa mer om vad som hände vid det senaste klubbmötet den 28 januari, när vi hade sagostund med whiskydoft under Hasse Nilssons ledning? Då är du varmt välkommen att ta del av ett referat här nedan!

Klubbmötet den 28 januari 2022

Totalt deltog 18 personer vid dagens klubbmöte, både på 4 Krogar och on-line via GTM. Vi välkomnade varandra, och inte minst vår medverkande gäst Hasse, med en värmande applåd!

Inledningsvis en sista påminnelse om två spännande Rotary-utbildningar. Den ena utbildningen, ett seminarium om Public Image/PR  äger rum via Zoom redan imorgon den 29 januari, kl. 13-16.

Det är också dags för en ny utbildningsomgång i distriktet inom RLI, Rotary Leadership Institute. Huvuddelen av utbildningen sker digitalt via Zoom (15 februari, 23 februari och 9 mars, samtliga kl. 18-21), med en fysisk träff i Alvesta (5 mars kl. 9-15).

Anmäl dig senast idag (28 januari) till Birgitta (PI/PR) respektive Gisela (RLI)!

tisdag, den 1 februari, har vi styrelsemöte i klubben. Vi kommer då bland annat ta upp våra hybridmöten. Hur kan de bli bättre, tekniskt och innehållsmässigt? Några av er medlemmar lyfte frågan vid förra klubbmötet eller har mejlat mig i efterhand. Tack alla för tips om olika lösningar! Dem tar vi med oss till styrelsemötet!

Inga övriga Rotaryärenden lyftes.

Sara Norrby Wallin läste under klubbmötet en vacker och tänkvärd dikt av Tomas Tranströmer, Del 2 av Ensamhet och fick många, värmande applåder för diktläsningen!

Lotteriet genomfördes även vid detta klubbmöte av Ingvar Gustavsson, som också under klubbmötet sett till att det hade skapats varsin lott till de medlemmar som deltog via GTM. Vinstlotten gick denna vecka till Agneta Råberg, som nu vunnit för andra gången av tre i år, och bägge efter att ha deltagit via GTM! Agneta kommer få sina tre trisslotter levererade av Ingvar senare denna dag! Varmt grattis Agneta till ännu en vinst, och lycka till – önskade vi allesammans!

Dagens programpunkt höll Växjöförfattaren Hasse Nilsson i, med ett härligt föredrag och en sagostund med whiskydoft! Hasse utgick från sin bok Historier jag har hört i Skottland.

Hasse inledde programpunkten med att recitera sin favoritpoet Tomas Tranströmer, så denna dag blev det två dikter av Nobelpristagaren!

Hasse Nilsson (Foto: Smålandsposten)

Hasse berättade att han har ett långt förflutet i dryckesbranschen, och är en av instiftarna av Svenska Spritakademien, tillika regerande svensk mästare i nyskrivna snapsvisor och världsmästare i snapsvisekonst. Genom sin medverkan hos oss idag vill han sprida kunskap om whisky, genom historier, anekdoter och äventyr – vilka han har samlat i sin senaste bok.

Hasse höll alla oss deltagare trollbundna med två underbara berättelser från sin nya bok. Dels en historia från The Strand i London år 1907, dels en historia från ett destilleri i Skottland – och om hur en utsökt whisky i en speciell, skotsk miljö smakar helt annorlunda, och betydligt sämre, när du dricker den hemma…! Vill du läsa mer om dessa berättelser, så finns de i sin helhet i Hasses bok Historier jag har hört i Skottland!

Hasse avslutade föredraget med att också signera ett antal böcker som några medlemmar i klubben köpte. Hasse fick själv med en ny bok hem, nämligen vår egen Rotarykokbok, som jag överlämnade som gåva och tack från klubben, för ett mycket inspirerade föredrag och härlig sagostund!

Klubbmötet avslutades med att vi önskade varandra en härlig helg – och på återseende vid klubbmötet och klubbsamrådet nästa fredag! Innan dess kanske några av oss hinner prova på en eller annan whisky, efter alla muntliga smakråd från Hasse idag…!