Veckobrev 11 september | 2020

Hej, här kommer veckobrevet från klubbmötet den 11 september.

Trevlig läsning!

Veckobrev v37

Klubbmöte i Växjö Rotaryklubb    Datum: 2020-09-11

Närvarande

Totalt antal närvarande: 20 varav 10 via Gotomeeting
Antal egna medlemmar: 19
Övriga gäster:1

Rotaryärenden:

• Dagens President, Ingvar Gustavsson hälsade välkommen till vår klubbs tredje lunchmöte rotaryåret 2020/21. Mötet genomfördes som fysiskt möte och webbmöte.

• Styrelsen har beslutat att årsmötet för rotaryåret 2019/2020 ska avhållas den 27 november.

• Nästa möte med klubbstyrelsen blir den 16 oktober direkt efter lunchmötet.

• På måndag den 14 september kommer presidenten att delta i presidentsamråd, då Ola Larsson president i Växjö-Öjaby RK står som värd.

• Vattenprojektet med dricksvattenfontän i nya kommunhuset är nu avslutat. Gåvobrev har överlämnats till Växjö kommun och Växjö-Tegnér RK har förskotterat kostnaden kr 60.000:-, varav vår klubb ska ta en fjärdedel enligt tidigare beslut.

• Beslutades att lunchmötet i samband med allhelgonahelgen den 30 oktober stålls in.

I övrigt fanns inga Rotaryärenden att rapportera.

Dagens dikt: Susanne Frank framförde veckans dikt

Vinlotteriet: På grund av coronarestriktionerna har vi t.v. ställt in vinlotteriet.

Föredrag: Vår tidigare medlem, Anna Persson föreläste om hur det är att bo i Milano och samtidigt driva företag i Växjö

Anna berättade om hur det var att flytta till en internationell storstad där familjen bor mycket centralt och barnen går i internationella skolan. Det mesta offentliga i Italien är mycket byråkratiskt, men det finns vissa saker som är enklare än i Sverige. Coronarestriktionerna i Italien var mycket hårda och man satt i princip i karantän i 59 dagar. Man fick i princip bara lämna lägenheten för att handla mat och gå ut med hunden, dock bara 200 m från bostaden. Att driva sitt företag i Sverige från Milano har gått förvånansvärt bra via webbmöten och ett par besök i månaden hemma. Om ungefär ett år kommer familjen att flytta tillbaka till Sverige och Anna såg fram emot att få träffa oss i klubben igen, vilket vi också naturligtvis ser fram emot.

Nästa möte: Den 18 september kl 12.00 på 4Krogar. Föranmälan genom sms till klubbmästaren, Berit Haggren  073-046 97 99. Mötet kommer också att sändas via Gotomeeting. Inloggningskod kommer i inbjudan nästa vecka.

Vi får då besök av region Kronobergs smittskyddsläkare Christian Blomqvist, som ska förkovra oss om Corona och Covid 19. Ett mycket intressant föredrag, som jag hoppas många har möjlighet att komma till.

Med vänlig hälsning

Ingvar