Vecka 29 2022

Hoppas vi ses på Kafé de Luxe på tisdag 26 juli!

Nu på tisdag den 26 juli kl. 18-20 har vi Växjöklubbar gemensam sommarsamkväm på Kafé de Luxe, Verandan (Sandgärdsgatan 17). Jag hoppas få se dig på samkvämet! Ta gärna med partner, familj, grannar, vänner – alla med ett hjärta för Rotary! Träffen kan dessutom bli en extra trevlig uppladdning inför fotbollsmatchen Sverige-England som startar kl. 21 (och som du kan se på storbildsskärm i Linnéparken)!

Vår klubb är tillsammans med Öjaby RK värd för samkvämet på Kafé de Luxe, och ingen föranmälan behövs. Vår gästberättare Vibeke Hyltén-Cavallius ger oss under kvällen flera exempel på skrönor från när och fjärran. Till detta äter och dricker vi alla något gott, där du beställer från den ordinarie menyn i baren. Dessutom ingår kaffe/te och kaka!

Vibeke Hyltén-Cavallius

Varmt välkommen att delta i detta sommarsamkväm!

Klubbluncher på tisdagar kl. 11.45-13.00 på PM Tak!

Som du vet så har vi i klubben fått lämna 4Krogar – och har tillsammans med Tegnér RK därför letat efter ny lunchlokal. Vi har fått två konkreta erbjudanden, från Cardinal och från PM. Vi i den gemensamma arbetsgruppen har nu enats om att tacka ja till PM:s förslag och framöver ha våra gemensamma klubbluncher på PM Tak!

Den första gemensamma klubblunchen för det nya verksamhetsåret äger rum på PM Tak tisdagen den 30 augusti. Luncherna kommer ha mötestid kl. 11.45-13.00, en tid som vi hoppas passar flertalet medlemmar. Kom gärna redan kl. 11.30, då klubbträffarna startar upp med registrering och mingel! Vi kommer även ha föranmälan för luncherna, och jag återkommer här inför första klubblunchen hur denna föranmälan går till.

Vi kommer alternera värdskap varannan gång mellan vår klubb och Tegnér RK, och vi inleder den 30 augusti med att vara ansvarig. På samtliga klubbluncher kommer respektive president att närvara (där vår klubb representeras av en utsedd past president).

Sommaraktiviteten på Villa Vik 12 juli

Den 12 juli hade vi Växjöklubbar sommarlunch på Villa Vik. Värdar var S:t Sigfrid RK och Tegnér RK. 25 personer deltog, varav 21 rotarianer. Besökare kom från såväl Italien som Sundsvall! Från vår klubb deltog tre medlemmar.

Jag har fått del av ett trevligt referat från denna sommaraktivitet, som Berne Persson i S:t Sigfrid RK har skrivit. Istället för att göra en egen sammanfattning, avslutar jag detta veckobrev med att ni alla i klubben får del av Bernes referat nedan:

Alla Rotary-medlemmar flyr inte Växjö över sommaren
När Rotary St Sigfrid och Rotary Tegnér bjöd in allsångsgurun och revykungen Nils Åkesson till ett möte på Villa Vik tisdagen den 12 juli kom 25 personer för att dels inta en lunch men framför allt för att höra Nils berätta om allt det arbete som ligger bakom måndagarnas allsångskvällar i Linnéparken.
–Det är både roligt och inspirerande att jobba med allsången som jag och Maria (Wranå) tog över från Peje Johansson och Siv Carlsson sommaren 2018. Vi kastades in i hetluften direkt eftersom det var den varmaste sommaren i mannaminne. Sedan fick vi ju ställa in under pandemin 2020 och även i fjol var det på momangen att det inte blev någon allsång. Först i slutet av maj fick vi besked av Växjö kommun att vi kunde genomföra ett begränsat arrangemang och det gick ju bra, sa Nils Åkesson.

Nils Åkesson och Maria Wranå

Bra gensvar från publiken
Men i år kan alltså Nils och Maria möta publiken fullt ut.
–Så här långt har vi fått ett mycket fint gensvar. Våra artister är populära men det är inte helt lätt att engagera de som vi kontaktar. I spåren av pandemin har gagerna ökat med 30 procent och det kan vara svårt att matcha. Nu är vi ju inte beroende av publikintäkterna eftersom inte minst Växjö kommun ställer upp mycket bra för allsången. Men i mitt och Marias uppdrag ingår också att kontakta sponsorer för att stärka ekonomin. Arbetet startar i början av året samtidigt som vi vanligtvis jobbar med vår Växjörevy. Det är en utmaning som vi ska lösa, sa Nils Åkesson.
Även om pandemin i nuläget visar tecken på att öka hoppas förstås Nils Åkesson att kunna spela den 30:e Växjörevyn nästa år.
– Vi har fått ställa in två år på raken på grund av pandemin. Förra året var det bara ett par dagar innan premiären. Det hoppas jag inte ska upprepas, sa Nils Åkesson.

Berne Persson

Ha en fortsatt skön sommar!

Sommarhälsningar från

President 2022–2023