Vecka 27, 2022

Välkommen till ett nytt Rotaryår!

I och med att vi är inne i juli månad har vi inlett ett nytt Rotaryår, verksamhetsåret 2022–2023! Klubbens nya styrelse har därför bokat in sitt första styrelsemöte, vilket genomförs om en månad.

Klubbluncherna inleds den 30 augusti
Som du vet så har vi i klubben fått lämna 4 Krogar – och har under senvåren och sommaren tillsammans med Tegnér RK därför letat efter ny lunchlokal. Arbetsgruppen om ny lunchlokal och gemensamma klubbluncher med Tegnér RK har, under Ingvar Gustavssons ledning och med Agneta Råberg, Christina Hamilton och jag, haft ett flertal dialoger och möten med Tegnér RK. Vi har kommit fram till att den första gemensamma klubblunchen för det nya verksamhetsåret äger rum tisdagen den 30 augusti kl. 12.00 – så boka gärna redan nu in den tiden.
Var klubblunchen äger rum får jag dock återkomma om!

Sommaraktiviteter för alla med hjärta för Rotary!
Innan klubbluncherna drar igång så hoppas jag vi alla ses vid Växjöklubbarnas gemensamma sommaraktiviteter! Vi hoppas dessutom att tidigare Växjöbor och rotarianer i förskingringen deltar, personer som besöker Växjötrakten sommartid!

- Sommarlunch 12 juli - OBS föranmäla dig senast nu på fredag (8 juli)
Den 12 juli kl. 12.00 har vi Växjöklubbar sommarlunch på Villa Vik. Värdar är S:t Sigfrid RK och Tegnér RK. Medverkar gör Nils Åkesson, som kommer berätta om arbetet med att ordna sommarens allsång i Linnéparken. Förutom lunch ingår kaffe/bakelse för 189 kronor.
Till denna sommarlunch behövs en föranmälan till Karin Darlington, S:t Sigfrids past president (e-post: kadar.darlington@gmail.com). Karin ber dig om en snar anmälan (ändrad anmälningstid, nu senast 8 juli), men helst bör du anmäla dig direkt! Jag vet att flera av er sagt ni ska delta, men hittills har Karin endast fått in ett fåtal anmälningar. Och – vi vill ju inte ställa in denna lunch, eller hur!

- Sommarsamkväm 26 juli
Två veckor senare, den 26 juli kl. 18.00, har vi Växjöklubbar sommarsamkväm på Kafé de Luxe, Verandan, där vår klubb tillsammans med Öjaby RK är värdar. Du väljer dryck och mat från den ordinarie menyn i baren. Kaffe och kaka ingår!
Ingen föranmälan behövs – och vår gästberättare Vibeke Hyltén-Cavallius ger oss många exempel på skrönor från när och fjärran!

Utflykt till Dinosaurievärlden – där Växjöklubbarna stod för bussresan
Vi fick i maj en förfrågan från Kalmar RK om vi kunde medfinansiera en bussresa för 25 ukrainska flyktingar, med boende i Växjö, till Dinosaurievärlden utanför Kalmar. I styrelsen bestämde vi att delar av intäkterna från klubblunchen på Residenset kunde användas för detta ändamål.
Utflykten genomfördes 19 juni och Kalmar RK rapporterar nu följande:

Utflykten igår gick jättebra. Det blev totalt 70 deltagare, varav 25 från Växjö.
När vi kom till Dinosauriemuseet regnade det men det blev uppehåll precis lagom till fikat som skulle vara utomhus (Citygross gav oss MER-förpackningar, kanelbullar och chokladbollar och rotarianerna som körde hade kaffetermosar).
I morse fick jag följande meddelande från Alla Bidniuk som samordnade gruppen från Växjö:
”Vi är otroligt tacksamma för igår! Dinosaurier gjorde så många ukrainska barn glada. För många små barn var det den enda möjligheten att träffas och kommunicera med andra barn, eftersom de flesta har inte börjat på förskolan än. Jag märkte hur skuggan av glädje på deras ansikten ändrades till äkta glädje om man tar till hänsyn vad de har gått igenom under kriget och flyktresan.”

Tackkort från Kalmar RK till oss som bidrog till att utflykten möjliggjordes!

Tack alla i klubben som gjorde detta möjligt!

Kan du ta emot en-två RYLA-deltagare vid en övernattning 25-26 september?
Kalmar RK har påmint om önskemålet att några i klubben ordnar ett så kallat Homestay under en övernattning 25-26 september för en-två RYLA-deltagare. Eftersom Lettland ingår i Distrikt 2410 tillsammans med Kalmar län, Östergötland och Tranås så sker deras RYLA-aktivitet helt på engelska. Unga vuxna i åldern 20–30 år deltar och i år är Kalmar värd, 23-25 september.
Ungdomarna som kommer från Lettland ska flyga till/från Växjö. Eftersom deras flyg hem går tidigt på morgonen den 26 september hoppas Kalmar RK att några Rotaryfamiljer i Växjö kan tänka sig ha en till två ungdomar hos sig för natten mellan söndag och måndag.
Hör av dig till Kalmar RK:s president Yael Tågerud, telefon 0709-951232, om du vill veta mer eller kan erbjuda en sängplats eller två!

Golf med Rotary
Vi har fått en inbjudan från Älmhults Golfklubb och Älmhult Linnébydgens Rotaryklubb. De hälsar oss varmt välkomna till Golfveckans trio den 25 juli. Detta är en partävling som spelas enligt nedan:
• 6 hål greensome
• 6 hål bästboll
• 6 hål singel

Startavgift 380 kronor paret samt tävlingsgreenfee 200 kronor. Överskottet delas lika mellan Älmhult Linnébygdens RK och golfklubbens juniorverksamhet. Anmälan senast 23 juli på Min Golf eller på telefon 0476-14135. Kontaktperson Rotary: Pär Olofsson, telefon 072-311 83 13.

Ha en fortsatt skön sommar!

President 2022–2023

President 2022-2023