Publicerad den 24 Oct 2022
Idag 24 oktober är det världspoliodagen. Och i helgen uppmärksammades vår klubbs arbete under distriktskonferensen i Ronneby. Vår klubbpresident Gisela Andersson fick ta emot Rotary Internationals certifikat för vårt engagemang i End Polio Now. Att få detta innebär att medlemmar tillsammans skänkt minst 1500 US dollar. Och vi måste fortsätta. Det är tyvärr så att det vilda viruset har börjat spridas igen genom orent vatten. Idag finns 30 fall i Afghanistan och Pakistan. Men också på närmare håll i London. I fjol fanns tre vid den här tiden. Rotary kommer att fortsätta tills det är utrotat. Ett löfte vi gett till världens barn.

Vi kan vara stolta i Växjö då alla klubbar uppmärksammades för sina insatser. Prisutdelare Elisabeth Bava, Tingsryd, som är polioansvarig i vårt distrikt, uppmärksammades med stående ovationer då hon samma eftermiddag fick ta emot en unik hedersutmärkelse, som en av sju i världen just för sina insatser att utrota polio. Elisabeth drabbades själv av polio som barn.
Vill samtidigt uppmärksamma Agneta Råberg som engagerat sig för End Polio Now under många år. Inte minst under sitt guvernörsår 2020-2021. Agneta är nu ansvarig för The Rotary Foundation i distriktet där vi alla är en del av "doing good in the world".

Åtta klubbar i distriktet fick utmärkelse, på bilden saknas presidenten för Öjaby.

Elisabeth Bava, en av sju i världen som fått denna utmärkelse.
Grattis!

Här kan du läsa mer om Rotarys polioarbete över världen
Extern länk till Rotarys internationella webbsida.