Publicerad den 05 May 2021
Vad kan FN:s klimatmål, världshälsa och en dricksvattenfontän i Växjös nya stationshus ha gemensamt? Svaret är Rotary.
Tillsammans med våra övriga tre Rotaryklubbar i Växjö har vi skänkt en dricksvattenfontän som kommer att finnas centralt placerad i det nya stationshuset. Vi gör det för att manifestera vattnets betydelse för hälsa, hygien, miljö och liv, som är några av Rotarys viktiga fokusområden.

Tack vare medlemmarna i Växjö Rotaryklubb, S:t Sigfrid, Tegnér och Växjö-Öjaby kan alla som besöker Växjös nya stationshus snart dricka ett gott och rent vatten från den dricksvattenfontän klubbarna skänkt som en gåva. Genom att fylla på och återanvända sina petflaskor bidrar det till en mer hållbar värld. Invigningsdatumet återkommer vi om lite längre fram.

Foto: Smp

Vi är många rotarianer, också utanför Växjö, som jobbar ideellt med olika vattenprojekt (även andra projekt) för att förbättra människors livsvillkor, sprida kunskap och inspirera. Allt enligt vårt grundmurade motto: Service above self.

Vatten är och förblir världens viktigaste livsmedel och naturresurs.
Och att Växjö kommun har berikats med ett kranvatten som anses vara ett av Sveriges bästa gör ju inte saken sämre.

Rotaryklubbarna i distriktet som inkluderar Nordöstra och nordvästra Skåne, Blekinge, Halland och Småland har nu ett gemensamt vattentema "Ringar på vattnet".

Vatten, hälsa och miljö i fokus för Rotary

Foto: Rotary International

Rent vatten är sannerligen inte alla förunnat i världen. Vi i Sverige har blivit bortskämda med att vi har ett gott och rent dricksvatten att hämta direkt ur kranen. Vi kan tillaga mat, tvätta oss och hålla god hygien. Men för drygt 2 miljarder människor på vår jord är det inte så. Barn tvingas till exempel att hämta orent dricksvatten från sjöar, floder och dammar. Av de miljontals barn som lever i ohälsosamma miljöer med dålig sanitet och skadliga utsläpp dör tusentals varje dag av just smutsigt vatten.
Rotary är i de här sammanhangen en viktig global organisation som bidrar till att göra skillnad.

Men hur hängde då Rotary och FN ihop?
Jo, upphovet till FN var en fredskonferens som brittiska rotarianer tog initiativ till i London 1942, där ministrar, diplomater och regeringsföreträdare från 21 länder deltog. Ett direkt resultat av konferensen blev bildandet av Unesco för global fred. Läs gärna mer om den dag Rotary har tillsammans med FN. Klicka på länken så kommer du till Rotary Internationals webbplats.  https://www.rotary.org/en/un-day